Treceți la conținutul principal

Jobul si Increderea

Cred in mine si pornesc la drum cu incredere!
Cand drumul este cel profesional, indiferent daca incepi pe o pozitie entry-level, la primul job, sau faci o schimbare in cariera, daca te vei gandi si la nivelul de incredere pe care il percepi si pe care il oferi iti vei da seama de ce unele lucruri se intampla intr-un anumit fel.

sursa foto: viataverdeviu.ro

Te invit, draga cititor, intr-o calatorie prin tematica increderii, care sper sa iti ofere perspective pe care sa le poti avea in vedere si care sa iti fie utile de-a lungul timpului in parcursul profesional.

Cat de important este sa ai incredere in tine, in fortele proprii, in experienta de pana acum sau din contra, in energia si vointa de inceput de drum? 
Cu siguranta increderea de sine, un sentiment atat de placut, contribuie la bunul mers al lucrurilor, oferindu-ti liniste si confort, o doza de optimism pentru a lucra cu bine. Chiar si atunci cand participi la activitati sau proiecte noi, sau cand esti intr-un proces de invatare, fara a avea experienta din trecut, nesiguranta poate fi transformata in increderea de a reusi. Acest lucru este posibil prin simpla schimbare de pespectiva, privind lucurile din alt unghi. Desigur, conteaza in ce masura activitatea respectiva rezoneaza cu motivatia ta si in ce masura esti dispus sa te implici pentru a desfasura activitatile respective cu succes.

sursa foto: denisapetcu.ro

De unde vine increderea?
Increderea este un sentiment, mai mult decat o experienta rationala. Este "prietena buna" cu intuitia si se bazeaza de cele mai multe ori pe optimism. Este o decizie personala de a privi lucrurile cu speranta ca se afla in directia potrivita, aliniata cu valorile, motivatia si directia proprie. Increderea se bazeaza destul de mult pe vocea interioara, care te ghideaza in tot ceea ce faci, pentru evolutia ta favorabila. Tot vocea ta interioara este cea care dozeaza nivelul de incredere, in functie de experientele anterioare si raportat la resursele interioare - in functie de cat de apreciat ai fost, cat de mult ai reusit in trecut, cat de multe aspecte cunosti depre persoana cu care interactionezi sau despre compania la care urmeaza sa lucrezi, fie despre actiunile, proiectele lucrurile care ar urma sa se desfasoare.

Pe scurt, capacitatea de a avea incredere depinde intr-o mare masura de energia pe care o poti prelua din relatiile cu cei din jur in timpul interactiunilor inter-umane, depinde uneori de gradul de succes din trecut pe actiuni similare sau corelate, dar si de nivelul de acces la informatii referitor la contextul viitor. Nu in ultimul rand, increderea este facilitata de emotiile pozitive si inhibata de emotiile negative pe care le ai.

Cum ne putem raporta la incredere in perspectivele profesionale? 

Iata cateva exemple pe care iti propun sa le avem in vedere.

Am incredere in tine, companie la care ma angajez!
Cand aplici pentru un job, sau poate putin mai tarziu, cand accepti sa mergi la interviu, dupa ce ai asteptat o vreme si te-ai intrebat daca te vor suna, te gandesti inevitabil la compania cu care urmeaza sa interactionezi, prin oamenii pe care ii vei intalni si prin fluxurile cu care vei interactiona. Este o companie mare? Mica? Are un renume? Este locala, sau face parte dintr-un grup international? Cati angajati are? Unde este sediul? Cum arata? Poate pentru unii aceste lucruri sunt importante, iar pentru altii mai putin relevante. Cu siguranta brandul de angajator este important pentru companiile mari si foarte mari, pentru a atrage un numar mare de aplicanti sau pentru a atrage talente de top, fie specialisti, greu de gasit. Unul din cele mai importante lucruri este increderea pe care ti-o inspira cand ajungi acolo, la interviu - pentru ca intuitia este cea care iti va spune daca sa accepti sau nu oferta din partea lor.
Imi amintesc ca am fost in urma cu cativa ani la o serie de interviuri la o banca mare. Ma potriveam pentru mai multe pozitii deschise. Am primit oferte de la vreo 2 departamente/ 2 manageri pe care ii cunoscusem la interviu. Intr-un final le-am refuzat pe toate. Desi rational totul era ok - modul in care ma incadram pe pozitiile respective, tipul de activitate, locatia, programul, pachetul salarial etc., era ceva ce nu se potrivea. Intuitia imi spunea ca nu ar fi un pas in directia buna pentru mine, iar compania,  ca angajator, nu mi se potrivea. Pe scurt, era ceva ce nu imi inspira incredere, iar vocea mea interioara nu m-a lasat sa accept ofertele propuse. Pe de alta parte, cativa ani mai tarziu, am avut ocazia sa fiu invitata la un interviu la o mare companie, pentru o pozitie pentru care nu aplicasem. Am acceptat invitatia de cunoastere. Desi erau cateva elemente care din punct de vedere rational nu prea ma incantau, ascultandu-mi intuitia care imi spunea sa am incredere in companie si in directia propusa, am acceptat sa ma alatur echipei. Am mers inainte, cu incredere spre noul angajator si proiectele care se planificau pentru viitor. Mai tarziu mi-am confirmat ca am facut o alegere potrivita la momentul respectiv.
Te incurajez cu drag sa te gandesti mereu inainte de a face o schimbare, daca angajatorul (compania angajatoare) este potrivit pentru tine, daca iti inspira incredere si cat de important este acest lucru pentru tine la momentul acela. Apoi, pe parcurs, poti avea in vedere iar si iar, cum te raportezi fata de companie ca si angajator si cum au evoluat lucrurile de cand te-ai angajat acolo si pana la momentul prezent. Se platesc salariile la timp? Iti ofera stabilitatea de care ai nevoie? Desfasori activitati aliniate cu motivatia si valorile tale? Increderea in compania angajatoare poate fi un pilon important pe care sa il ai in vedere in sfera profesionala.

Am incredere in tine, seful meu!
Primul contact cu viitoul sef, in mod uzual, este in etapa de cunoastere, la interviu. Intalnirea este extrem de importanta atat pentru tine, cat si pentru el. Interviul este reciproc! Pe de o parte, viitorul tau sef este cel care decide daca te potrivesti rolului pe care il are deschis in echipa si estimeaza daca te-ai putea adapta colectivului existent, dar pe de alta parte este prima ta ocazie sa faci cunostinta cu cel care ar putea sa iti devina in scut timp, sef/ coodonator/ manager/ superior. Ce se intampla in aceasta intalnire de cunoastere, este magic. Dincolo de intrebari si raspunsuri - si te incurajez sa pui cat mai multe intrebari la interviu - intuitia ta iti va spune in ce directie sa inclini balanta pentru pasii urmatori. Presupunand ca interviul decurge bine si ti se va face o oferta, la randul tau vei lua in calcul cu siguranta si prima impresie pe care ti-a lasat-o interactiunea cu viitorul tau sef. Increderea pe care o simti sau nu o simti fata de viitorul sef, increderea in fortele proprii relativ la activitatea care ti-a fost prezentata, precum si alte aspecte precum pachetul salarial, impreuna, contureaza contextul pentru a te hotari in privinta deciziei de a accepta sau de a refuza oferta propusa.
Odata ce ai decis sa mergi inainte pe un nou drum, la noul angajator, inevitabil in sinea ta iti spui: Am incredere in tine, seful meu!. De cele mai multe ori, asteptarea implicita este ca prima impresie si si prima interactiune sa fi fost un acord reciproc, astfel incat sa beneficiezi de sprijin pentru a invata si pentru a te adapta la noul job, pentru a te integra in echipa, pentru a cunoaste regulile interne si mediul de lucru si pentru a beneficia de tot ce ai nevoie la inceput de drum pentru a deveni productiv intr-un timp optim si apoi performant. Mai ales daca renunti la un job stabil pentru o noua provocare in cariera, intuitia si nivelul de incredere cantaresc si mai mult in toti acesti pasi pe care ii parcurgi - de la prima interactiune cu recrutorul si pana la angajare.

Apoi, dupa ce deja faci primii pasi la noul loc de munca si depasesti primele etape, probabil iti spui in sinea ta:
Managerul are incredere ca imi voi indeplini obiectivele!
Eu am incredere ca imi va oferi sprijin si indrumare cand imi vor fi necesare.
Am incredere in voi, dragi colegi, ca vom face echipa buna impreuna! 

sursa foto: livemint.com

La o simpla trecere in revista a catorva exemple, ne putem da seama cu usurinta ca relationarea/ relatiile inter-umane joaca un rol deosebit de important in evaluarea pe care subconstientul o face referitor la nivelul de incredere. Cu siguranta mai sunt si alti factori, precum increderea in sine, nevoile fiecaruia in perioada respectiva etc.
Este posibil ca uneori sa treci prin momente dificile. Inainte sa renunti sau sa schimbi macazul, cand poate nivelul de incredere este scazut, gandeste-te cu cine poti vorbi, cu cine poti discuta, cine iti poate oferi sprijin. Inainte de toate, iti recomand sa ai in vedere posibilitatea de a privi lucrurile dintr-un alt unghi, din alta perspectiva, fie mai detasat de subiect. De exemplu, la Makita EU am pus bazele unei echipe care ofera suport angajatilor, pe diverse probleme, situatii, dificultati intampinate la locul de munca. Poate si in alte companii exista ceva similar, sau poate sub o alta forma.

sursa foto: revistacariere.ro

Lasa-te condus de intuitie si de vocea ta interioara! In felul acesta, vei sti care este drumul potrivit pentru tine, in diverse etape, in diferite momente. Pe tot acest drum, nu uita ca la randul tau sa Oferi incredere celor din jur! Te vor ajuta cu siguranta sinceritatea, integritatea si respectarea promisiunilor.

Iti doresc mult succes!

Cu drag,
Irina Coiciu

Later edit: Articolul a fost publicat la Angajatorul Meu. Multumesc echipei pentru invitatie si pentru ocazia minunata de a contribui in sectiunea Guest Writer. Link articol: https://angajatorulmeu.ro/am-incredere-in-tine-seful-meu/ 

Postări populare de pe acest blog

Incepe cu dreptul 2024, prin Leadership Personal

Leadership-ul personal vine dintr-un singur loc: DIN TINE! Cum stii acest lucru? Ei bine, pur si simplu stii! Mai mult decat atat - simti! Pentru ca leadership-ul personal este abilitatea de a te conduce pe tine insati si de a fi liderul propriei tale vieti. sursa foto: pexels Cu alte cuvinte, este ca atunci cand conduci o masina: tu esti soferul, la volan, la pedale, esti in control, ai ales destinatia si drumul, stii pe unde vrei sa mergi si ai tot ce iti trebuie pentru a ajunge la destinatie. Unde iti doresti sa ajungi anul acesta? Care este destinatia ta? Cu alte cuvinte, unde iti doresti sa fii la sfarsitul anului care tocmai a inceput? Care sunt dorintele si obiectivele tale pentru anul acesta? Tu simti ca esti leaderul propriei tale vieti? Sau ai uneori impresia ca parca altcineva este "la volan"? Daca uneori stii sau simti ca este altcineva la volan in locul tau, fara voia ta, este momentul sa constientizezi acest lucru si sa te gandesti daca vrei sa mergi pe drumul l

Cum aduci dorintele in realitate

Iata cei 3 pasi pentru a transforma dorintele in realitate: 1. Atribuie un deadline pentru #dorinta ta. O dorinta cu un deadline devine #obiectiv 2. Stabileste pasii necesari pentru atingerea obiectivului tau. Un obiectiv desfasurat pe pasi devine un #plan 3. Incepe #actiuni concrete pentru planul tau! Odata ce are actiuni concrete, planul tau aduce incet-incet, dorinta in #realitate Nu uita! Totul este posibil! Inspiratie si consecventa iti doresc! Cu drag, Irina

Primul exercitiu de Blackout in Romania

Exercitiul de blackout de 72h din perioada 18-21 noiembrie 2022 este primul de acest tip in Romania si se va realiza la Medias. A fost anuntat foarte din scurt si inca nu este foarte mediatizat. Cu siguranta va fi in perioada urmatoare, cand se va si emite un ghid pentru indrumarea populatiei, conform primelor comunicate facute in mass-media. sursa foto: pexels.com Blackout este un termen utilizat in limba engleza, care se refera la un scenariu ce presupune intreruperea alimentarii cu energie electrica si gaze naturale din diverse motive, pe o anumita perioada de timp. In mod evident, acest scenariu are un impact asupra populatiei si asupra mediului de business. Pentru a raspunde acestui scenariu cu efect de intrerupere a activitatii/ a business-ului, este necesar sa existe pregatire si antrenament la nivelul companiilor si al organizatiilor, pentru ca impactul si pierderile (financiare, reputatie, neconformare fata de cerintele reglementare etc) generate sa fie cat mai mici, iar resta