Treceți la conținutul principal

Gestionarea conflictelor in echipe - de la gasirea de vinovati catre gasirea de solutii

Iata un nou articol pe care l-am pregatit pentru AngajatorulMeu.ro.

De data aceasta, este un articol despre managementul conflictelor in echipe, cu o propunere de abordare in care schimbarea de perspectiva si utilizarea de tehnici si metode poate face usor trecerea de la "finger pointing" si gasirea de vinovati, catre viziunea bazata pe proces si imbunatatire continua.

Un exemplu practic, o situatie pe care o putem regasi in mediul corporate si pentru care clasicele discutii 1 la 1 nu sunt suficiente pentru a rezolva conflictul.

Ce faci când, într-o echipă, izbucnește un conflict aparent banal, dar care escaladează rapid, afectând colaborarea și încrederea dintre colegi?

Unii manageri aleg fie să minimizeze problema, alții să caute vinovați. Totuși, există și o altă cale – una care pune accent pe învățare, nu pe pedeapsă. Îți prezint în acest articol o astfel de abordare. Pentru aceasta, îți propun o situație care arată cum putem trece de la „Așa nu” la „Așa da” în gestionarea conflictelor de echipă.

Prezentarea apariției conflictului

În contextul unui proces de recrutare, se declanșează o situație tensionată.

Două dintre membrele echipei de recrutare, una cu experiență semnificativă (denumită în continuare A) și una junior (B), au gestionat procesul de selecție într-o anumită zi, pentru posturi din categoria blue-collar, într-o companie industrială de mari dimensiuni.

În urma procesului, mai mulți candidați au fost selectați, testați și au semnat contractele de muncă. Problema a apărut în prima zi la locul de muncă, când unul dintre angajații selectați nu s-a prezentat, fapt ce a generat un conflict cu implicații multiple.

Managerul de producție a reproșat echipei de recrutare lipsa de rigoare în procesul de selecție. În paralel, A a transferat toată responsabilitatea asupra colegei B, pe motiv că aceasta a fost singura prezentă în sală la testări. Echipa s-a polarizat – unii membri au susținut-o pe B, alții au păstrat o atitudine neutră sau de sprijin pentru A. Situația risca să degenereze și să afecteze coeziunea echipei, mai ales în condițiile în care au fost vehiculate propuneri de sancționare disciplinară.

Dar dacă problema nu ține de oameni, ci de proces?

Managerul echipei propune o abordare diferită față de varianta clasică de gestionare a conflictului. Astfel, inițiază o ședință de echipă pentru a realiza, în mod participativ, analiza cauzelor conflictului. Sunt folosite două instrumente clasice de tip root cause analysis: diagrama Ishikawa (Fishbone) și metoda 5 De Ce.

Cu ajutorul lor, echipa identifică o serie de cauze, precum: lipsa unui manual clar de recrutare, absența unui proces de validare internă, dificultatea oferirii de feedback negativ, dar și testele de selecție ineficiente pentru posturile pentru care se desfășurase procesul de recrutare și selecție.

Schimbare de focus

Această abordare propusă de managerul echipei de recrutare aduce o schimbare majoră de perspectivă: atenția echipei se mută de la „cine a greșit” și finger pointing, la „ce nu funcționează bine”. Nu se mai discută despre sancțiuni și vinovați, ci despre soluții. Astfel, echipa decide să introducă reguli clare de feedback, revizuiește testele de selecție și implică doi recrutori pentru fiecare selecție de posturi blue-collar.

Mai mult decât atât, este introdus un indicator nou de performanță (KPI – key performance indicator) pentru procesele de selecție, recrutare și angajare: rata candidaților care se prezintă efectiv la muncă din totalul celor care semnează contractul. Acest KPI ajută la monitorizarea eficacității reale a recrutării. Echipa începe să vorbească despre eficiență și eficacitate, despre responsabilitate comună și îmbunătățire continuă.

Practic, conflictul s-a stins cu ușurință, prin abilitatea managerului de a schimba complet focusul echipei: de la vinovați, la proces și oportunități de îmbunătățire a modului de lucru.

Ce putem învăța din această situație?

Conflictul poate fi o oportunitate de transformare, dacă este tratat cu claritate, metode și instrumente adecvate, dar și empatie. Astfel, liderii nu trebuie să ofere doar răspunsuri, ci să creeze contextul în care echipele pot pune întrebările potrivite, pentru a găsi ulterior răspunsuri și soluții.

Iată cum, în situația exemplificată, metodele Fishbone și 5 De Ce nu sunt doar instrumente de analiză, ci adevărați catalizatori ai unei culturi organizaționale bazate pe procese, îmbunătățire continuă, responsabilitate și nu pe vinovăție. Dintr-un conflict punctual a rezultat o echipă mai matură, mai unită și mai performantă.

Care este lecția?

Că uneori, cel mai bun mod de a gestiona tensiunile într-o echipă nu este să cauți vinovați, ci să schimbi perspectiva: de la persoane, la procese. Și să cauți soluții, nu sancțiuni.

Articolul publicat pe AngajatorulMeu.ro se regaseste aici: https://angajatorulmeu.ro/cand-conflictele-in-echipe-nu-mai-cauta-vinovati-ci-construiesc-solutii/ 

#conflictmanagement #teammanagement #leadership #rezilienta


Postări populare de pe acest blog

Perspective

Tu decizi din ce perspectiva alegi sa privesti lucrurile! Intotdeauna!

Puritate

Din pacate se afla in apropiere oameni de o un egoism si o josnicie greu de imaginat si de intalnit, care supravietuiesc strivindu-i pe altii din placere in strigate care mocnesc a ura si invidie, din cauza carora multe lucruri stagneaza iar oamenii de valoare fug mancand pamantul indata ce realizeaza mocirla lipicioasa. Din cand in cand se aseaza ingerasul pe umar si imi arata raza mea de soare. Un weekend linistitor, bine-venit, de conectare la firescul natural al lucrurilor, la natura, la energiile datatoare de viata si intelepciune.  Pare o farama de covrigel, un X creat in joaca, apoi altul... dar pentru mine este un dar nepretuit - iubirea nesfarsita primita din puritatea copilariei. Sunt profund recunoscatoare pentru tot si mai ales pentru astfel de momente luminate! O saptamana cu intelepciune! 

Fii "smart" in alegerea stagiului de practica

Stagiul de practica… obligatoriu dar si util, daca stii sa alegi! Este important ca student sa reusesti sa gasesti un stagiu de practica care sa se potriveasca cu domeniul in care iti doresti cel mai mult sa te dezvolti, sa te perfectionezi, sa evoluezi. Uneori insa, alegerea sau gasirea stagiului de practica potrivit poate fi o provocare. Adesea, studentii nu stiu exact in ce directie isi doresc sa se dezvolte din punct de vedere profesional, iar dintre acestia, la final, unii se considera norocosi, iar altii se gandesc ca si-ar fi dorit sa fi avut mai multe oportunitati din care sa aleaga, sau sa fi avut mai mult timp sa se documenteze. Stagiul de practica este rezultatul unui parteneriat intre facultate, companie si student. Mai mult decat atat, compania la care realizezi stagiul de practica, fie ca o alegi, fie ca te selecteaza dintre mai multi aplicanti, poate influenta intr-un mod mai accentuat sau mai estompat primii pasi in cariera. Astfel, oportunitatea de a realiza un s...