As a Manager or Entrepreneur, say NO to the wrong employees, or they will make your good employees say no yo your company.
Aceasta este o lectie pe care orice manager si orice antreprenor este necesar sa o cunoasca, pentru ca de fiecare data se intampla la fel. Oamenii buni pleaca. Da, pleaca! Nu stau ei sa faca ordine. Oamenii buni trebuie sa aiba calea deschisa pentru ca ei sa se poata desfasura. Pentru a face ordine si a facilita lucrurile sa se intample, sunt leaderii, managerii. Si este un task esential al lor. Sa asigure "igiena echipei", metaforic spus. Altfel, stim cu totii ce se intampla - la fel ca in cosul cu mere bune in care sunt si mere stricate.
Am vazut lucrurile intamplandu-se si atunci cand eram la inceput de drum in echipa, si atunci cand ii vedeam pe colegi ca nu se pot integra pentru ca erau oameni nepotriviti in echipa, dar si atunci cand am simtit la randul meu prapastia dintre valorile mele si ale echipei, discrepanta care se adancea pe masura ce oamenii vocali faceau din ce in ce mai proeminente lucrurile care nu erau ok si non-valorile. In general, oamenii ok nu sunt vocali. Cum zice o vorba din batrani, cei cu goluri suna tare.
Mai apoi a trebuit sa gestionez in calitate de manager aceste aspecte. Si mi-am dat seama ca in calitate de coordonator al echipei, cu cat tolerezi mai mult non-valori, sperand ca se rezolva sau se schimba lucrurile, cu atat pierde mai mult echipa. Pentru ca echipa ajunge sa piarda oameni buni. Da, am pierdut oameni buni... Pentru ca uneori mi-am dat seama tarziu de unele non-valori. Dar am obtinut astfel lectiile mele invatate. Am pierdut oameni buni si pentru ca la nivel organizational lucrurile nu erau ok. Cultura organizationala se simte imediat. Ai nevoie de cateva zile sa iti dai seama. Apoi, odata ce tu ca angajat ti-ai dat seama ca nu e locul tau acolo, e doar o chestiune de timp pana accepti oferta la un alt angajator. Si pleci.
Am mai vazut lucrurile si din alta perspectiva, aceea de HR. Este atat de importanta cultura organizationala! Pentru ca, daca nu e ok, oamenii buni pleaca. Unii mai repede, altii dupa ceva vreme, in functie de o serie de factori. Si mai spun si altora ce nu e ok. Si se strica si imaginea companiei, care este cel mai greu de reparat. Cum e o vorba: been there, done that.
Cel mai trist este atunci cand lucrurile nu sunt gestionate corespunzator la nivelul echipei de catre manager si atunci cand devin extinse in mai multe departamente, cross-departamental - aceleasi practici, aceleasi non-valori perpetuate. Se adancesc lucrurile atunci cand persista pe durate mari de timp. Pentru ca daca acestea prind radacini, procesul de insanatosire al echipelor si al organizatiei este mai anevoios.
Depinde si de top management. Dar cel mai bine este sa nu se ajunga acolo. Daca ar trebui sa ajunga la top management, inseamna ca lucrurile sunt destul de extinse.
Iar alteori, unele lucruri pornesc chiar de la top management. Atunci e cel mai complicat, daca practicile nu sunt adaptate la cerintele din piata muncii si la nevoile generatiilor din care fac parte angajatii.
Pentru toate acestea, sunt cateva semnale pe care le putem urmari: fluctuatia de personal, nivelul de angajament al angajatilor, nivelul de satisfactie, fluctuatia in randul noilor angajati.
Reiau, simetric: As a Manager or Entrepreneur, say NO to the wrong employees, or they will make your good employees say no yo your company.
Cred ca acestea sunt cuvinte care sumarizeaza extrem de bine efectele unei culturi organizationale nesanatoase.
La tine in echipa cum e?
Lasa-mi un email daca vrei sa impartasesti cum e la tine in echipa.
Si aboneaza-te aici pe blog!
Pregatesc o serie de materiale gratuite pentru manageri si mi-ar placea sa integrez si bune practici pe subiectele ridicate de tine. Scrie-mi pe LinkedIn sau pe email la irina.coiciu@gmail.com ce dificultati ai intampinat ca membru in echipa ta sau ca manager/ leader.
De ce? Pentru ca OAMENII CONTEAZA si am incredere ca bunele practici se pot impartasi si se pot deprinde. Si pentru ca mai cred ca e bine sa invatam din experienta celorlalti, pentru a evita repetarea greselilor sau a lucrurilor care nu au functionat. Te invit sa contribui si tu la aceasta cauza, impartasind experienta ta.
Cu drag,
Irina